lördagsfunderingar och flaggbränning!

den gångna veckan har varit massmedialt intressant. mohammedrondellhundar och stulna, eventuellt hiv-smittade kanyler, och översvämningar. som jag skrivit om förut, är jag emot alla former av religion. att fundamentalisterna bara har mage att dels kalla sig demokrater (det upphör i samma ögonblick man säger man är utvald av gud), dels vara irriterade på rondellhunsmuhammeden är djupt tragiskt.

Man bränner svenska flaggor på gatorna i Afghanistan och om det var Iran eller Pakistan.
Bilder från flaggbränningar visar arga män - det är alltid män på såna här bilder, aldrig kvinnor, män som uppenbarligen inte heller har nåt jobb att gå till eller barn att ta hand om så de har tid att uppröra sig över än det ena och än det andra - ja, bilderna från flaggbränningarna visar arga män som, heligt upprörda över att ha blivit religiöst kränkta, nu bränner den svenska flaggan.
Men tittar man noga på bilden ser man på en gång att flaggan är grön med ett gult kors.
Det är inte den svenska flaggan.
Det är den öländska.
Upprörda arga män som blivit religiöst kränkta bränner den öländska flaggan.
Det hela blir genast lite surrealistiskt.

PÅ GATA I KABUL - en kort pjäs.

(Två män på en gata i Kabul)

MAN 1: Vad ska vi göra idag?
MAN 2: Kan vi inte stena en kvinna?
MAN 1: Det gjorde vi ju igår, lovad vare Allah.
MAN 2: Kan vi inte hänga en bög då?
MAN 1: Det gjorde vi ju också igår, och i förrgår. Vi har slut på bögar, lovad vare Allah.
MAN 2: Men nåt kan vi väl hitta på?

(Skäggig man in från vänster)

MAN 3: Har ni hört, grabbar! De har gjort Muhammed till en rondellhund!
MAN 1: Vardå?
MAN 3: I Sverige!
MAN 1: Nä nu jävlar!
MAN 2: Sverige? Är det ett land?
MAN 3: Ja, det ligger i alperna. Du vet klockor och choklad.
MAN 2: O, vad upprörd jag blir, lovad vare Allah,
MAN 1: Jag med, jag känner att jag måste bränna nånting.
MAN 3: Jag med! Jag med! Lovad vare Allah!
MAN 1: Är det nån som har en svensk flagga?
MAN 2: Kan inte din fru sy en?
MAN 1: Henne stenade vi ju!
MAN 2: Nån liten fjolla då?
MAN 1: De är hängda.
MAN 2: Äsch, jag sa ju att vi inte skulle hänga den där sista bögen. Vem ska nu sy våra flaggor?
MAN 3: Ja, jag är så religiöst kränkt att jag kan sy en själv.
MAN 1: Kan du? Grabbar, häng honom, han måste va bög!
MAN 3: Aaarggh!
MAN 1: Såja, lovad vare Allah!
MAN 2: Här har vi hittat en flagga, ståtligt grön och gul!
MAN 1: Jippi, här ska brännas!
MAN 3: Grabbar, är det förresten nån som vet vad en rondellhund är?
MAN 1: Inte en aning, men bränn flaggan nån gång för helvete, lovad vare Allah.

(Den öländska flaggan brinner. Rättvisa är skipad. Där fick det dumma landet. Nu återstår bara en terrorattack mot Schweiz så är saken ur världen.)

det är nåt skumt på gång!

i övrigt  har veckan som gått varit hård men absolut trivsam. jobbet är rörigt men stimulerande och roligt. bäst trivs jag när jag har häcken full av sysslor, är det inte märkligt? idag fortsätter renoveringen av äldste sonens rum, varvat med (förhoppningsvis) svampplockning igen, och kanske ett besök i de "nya" stadsskogen. inte för att jag vill flytta dit, men man kanske kan få lite tips? jobba lite måste jag också.

i veckan såg jag "this is england". nu vill jag bara lyssna på oi och ska!

förra helgen var vi hemma hos de nygifta vännerna på ådalsgatan. där mumsade vi och drack och analyserade björn rosenströmtexter. underbart vuxet :) jag fick en present, en superfin t-shirt jag kan ha på nämdmötena hädanefter... visst är den snygg?

fridens.

                        image378

Kommentarer
Postat av: OI!

Ha ha haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa... bra där :)

2007-09-22 @ 14:42:43
Postat av: Pia

He he he....ibland är du ju riktigt rolig ;)

2007-09-22 @ 16:02:09
URL: http://zanahoria.blogg.se
Postat av: Helena

snygg t-shirt. Blir kanon på nämnden tycker jag.

2007-09-22 @ 17:21:08
URL: http://gutta.blogg.se
Postat av: jag

he he he...

2007-09-22 @ 18:18:20
Postat av: den nygifta

Vilket Allah-samtal, var får du allt ifrån!?! Knäppt roligt... Du är otroligt snygg i t-shirten. Du hittar säkert andra högtidliga tillfällen att använda den (el. den andra) än nämndemötena...

2007-09-23 @ 09:16:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0